Náplň práce chůvy v mateřské škole

Máte ve vaší mateřské škole pracovní pozici chůvy? Využijte náš vzorový dokument, který popisuje její náplň práce, i s nápovědou, jak ho vyplnit.

Ilustrační foto / FOTO: Pixabay

Nápověda

Doplňte adresu zaměstnavatele a kontakty (telefon, e-mail).

Nápověda

Doplňte jméno zaměstnance včetně titulů.

Nápověda

Doplňte název pracovní pozice, kterou zaměstnanec zastává.

Nápověda

Doplňte katalogové číslo a konkrétní činnost z katalogu prací dle nařízení vlády č. 222/2010 Sb., o katalogu prací ve veřejných službách a správě.

Nápověda

Doplňte platovou třídu/stupeň zaměstnance.

Nápověda

Doplňte velikost úvazku.

Nápověda

Doplňte datum, od kdy má náplň práce platnost.

Nápověda
  • Je odpovědná vedení školy za veškerou odvedenou práci.
  • Účastní se pravidelných schůzek / porad s vedením školy / s… (doplňte).
  • Má aktivní povinnost chránit před zneužitím osobní údaje a informace o zdravotním stavu dětí a všech zúčastněných.
  • Dodržuje spisový a skartační řád školy.
  • Dodržuje etický kodex pedagogického pracovníka / etický kodex pedagogického pracovníka mateřské školy / jiný etický kodex…(doplňte).
  • Má povinnost zachovávat při výkonu profese mlčenlivost a diskrétnost. I po skončení spolupráce chrání osobní a citlivé údaje dětí, aby neohrozila jejich soukromí a důstojnost. Výjimku představuje průlom do povinné mlčenlivosti viz § 367 a 368 zákona č. 40/2009 Sb., trestního zákoníku.
  • Vede přehled svojí pracovní činnosti, měsíčně vyplňuje tzv. report činnosti chůvy, předat … (doplňte komu).


Nápověda
  • Vzdělávací a výchovná činnost chůvy se realizuje podle stanovených postupů a pokynů učitele MŠ. 
  • Poskytuje podporu učitelům MŠ, kteří integrují do dětského kolektivu děti mladší tří let.
  • Pomáhá učiteli MŠ při přípravě učebních a speciálně pedagogických pomůcek, didaktické techniky a zajištění materiálů na výuku (pracovních listů).
  • Provádí dohled nad dětmi ve škole v rámci kulturních, sportovních a jiných aktivit. 
  • Pomáhá v zajišťování výjezdů školy (výlety, školy v přírodě apod.).
  • Poskytuje organizační podporu pedagogům při práci s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami.
  • Poskytuje podporu pedagogům při administrativní a organizační činnosti podle potřeby.



Nápověda
  • Poskytuje přímou nepedagogickou podporu dětí v předškolním vzdělávání.
  • Podporu dětem poskytuje vždy za přítomnosti pedagogického pracovníka.
  • Podílí se na upevňování společenského chování dětí, na jejich hygienických a pracovních návycích.
  • Komunikuje s dětmi, naslouchá jim např. při neobvyklých stavech.
  • Podporuje komunikaci mezi dětmi a pedagogickými pracovníky.
  • Sleduje děti z hlediska projevů forem rizikového chování.
  • V případě dlouhodobě nemocného dítěte plnícího povinnou předškolní docházku se podílí na přípravě materiálů pro domácí výuku.
  • Podílí se na řešení krizových situací ve školním prostředí.
  • Motivuje děti k učení, poskytuje jim zpětnou vazbu.
  • Podporuje vzdělávání dětí ohrožených školním neúspěchem (zejména dětí pocházejících ze sociálně znevýhodněného prostředí, děti s odlišným mateřským jazykem, vyrůstající v náhradní rodinné péči, z rodin, které nemohou poskytnout dostatečnou podporu ve vzdělávání).
  • Pomáhá dětem v nácviku jednoduchých činností při příchodu a odchodu, pomáhá s oblékáním.
  • Poskytuje podporu nejen při pobytu ve škole, ale také při akcích mimo školu.
  • Podporuje děti při manipulaci s pomůckami, v soběstačnosti a motivaci ke vzdělávání.
  • Podporuje děti při adaptaci na školní prostředí.
  • Používá výtvarné techniky pro rozvoj dětí.
  • Provádí přebalování, mytí, oblékání dětí.
  • Čte pohádky, říkánky, podílí se na zdokonalování řeči dětí, podílí se na řešení problémů s řečí.
  • Dodržuje zásady prevence úrazů a bezpečnosti dětí.
  • Podílí se na rozvíjení pozornosti a paměti dětí.
  • Soustavně výchovně působí na děti formou hry v místnosti i v přírodě, používá hračky k rozvoji dětí.
  • Pomáhá s péčí o dvouleté děti – v oblasti sebeobsluhy, zajištění bezpečnosti a individuálních potřeb.
  • Pomáhá při stravování dětí, krmí děti, podílí se na přípravě pokrmu.
  • Podílí se na zachování denního režimu dětí.
  • Podporuje fyzické a duševní zdraví dětí.
  • Podílí se na rozvoji psychomotorického vývoje dětí.
  • Rozvíjí u dětí návyky zdravého životního stylu.


Nápověda
  • Poskytuje základní nepedagogickou podporu přímo v rodině, a to formou spolupráce s rodiči. Tyto činnosti provádí chůva pouze se souhlasem rodičů nebo zákonných zástupců dítěte.
  • Zprostředkovává komunikaci s rodinou a školou spočívající např. v aktivitách vedoucích k zajištění pravidelné docházky dětí do mateřské školy, porozumění rodinnému prostředí dětí a zajištění přenosu informací mezi školou a rodinou.
  • Pomáhá v překonávání bariér mezi školou a rodinou, které mohou vyplývat z odlišných životních podmínek dítěte nebo odlišného kulturního prostředí. Činnosti v rodině provádí chůva pouze se souhlasem rodičů nebo zákonných zástupců dítěte.


Nápověda
  • Vykonává organizační činnosti při zajištění školního stravování dětí (komunikace se školní jídelnou a rodiči apod.).
  • Spolupracuje s OSPOD (příp. s Policií ČR), zejména v případě dítěte ze zanedbávajícího a ohrožujícího prostředí, v případě neomluvené absence dítěte plnícího povinnou předškolní docházku a rizikového chování dítěte.
  • Spolupracuje s terénními sociálními pracovníky ve spádové oblasti školy (spolupráce je zaměřena na výskyt sociálně patologických jevů potenciálně ohrožujících děti, na rodiny dětí v sociálně vyloučených lokalitách).  
Nápověda

Pro společně zřízenou ZŠ a MŠ se školním poradenským pracovištěm:

  • Spolupracuje se členy školního poradenského pracoviště.
  • Řídí se pokyny členů školního poradenského pracoviště.


Pro samostatně zřízenou MŠ bez školního poradenského pracoviště:

  • Spolupracuje s poradenskými pracovníky školy.
  • Řídí se pokyny poradenských pracovníků školy.


Nápověda
  • Zprostředkovává komunikaci s komunitou a školou spočívající např. v aktivitách vedoucích k zajištění pravidelné docházky dětí do MŠ.
Vyplnili jste všechny údaje. Nyní si můžete stáhnout kompletní dokument.

Zdroje

ASOCIACE VZDĚLAVATELŮ V SOCIÁLNÍ PEDAGOGICE. (2020). Náplň práce sociálního pedagoga v základní škole.

BŘEZINA, M. (2019). Sociologicko-právní aspekty vztahu psychologa a pacienta [online]. Diplomová práce. Právnická fakulta Masarykovy univerzity obor Právo Katedra právní teorie. Vedoucí práce JUDr. Bc. Markéta Štěpáníková. Dostupné z: https://is.muni.cz/th/b35u7/Plny_text_prace.pdf

ČMPS. (2017). Etický kodex psychologické profese [online]. Dostupné z: https://cmpsy.cz/files/EK/Eticky-kodex-psychologicke-profese-12-2017.pdf

MORAVEC, Š., KABELOVÁ, K., HŮLE, D., ŠŤASTNÁ, A. (2015). Zavedení pozice sociálního pedagoga do škol (Studie proveditelnosti). Plzeň: Společnost Tady a teď, o.p.s., Demografické informační centrum, o.s.

Nabídka poradenství v ukrajinštině
Пропонуємо консультації українською мовою
Potřebujete konzultaci s odborníkem?
Napište nám.