Řešíte situaci, se kterou si nevíte rady? Nabízíme psychologickou pomoc ZDE.

Plán pedagogické podpory – špatná znalost češtiny

Máme pro vás plán pedagogické podpory (PLPP). Tento vzor uplatníte na prvním stupni u dětí s nedostatečnou znalostí českého jazyka, když potřebují pomoci s komunikací a rozšiřováním slovní zásoby.

Nápověda

Vasil

Nápověda

Nápověda

3.

Nápověda

Žák s odlišným mateřským jazykem (OMJ), nedostatečná znalost českého jazyka

Nápověda

Vasil je původem z Ruska, do Česka se nastěhoval před 2 roky. Nastoupil do první třídy, přestože v Rusku absolvoval první třídu. Komunikuje po dvou letech celkem bez problému, rychle se začlenil do kolektivu, je oblíbený. Povahu vahu má spíše klidnější, zdrženlivější. Vzhledem k délce pobytu v ČR je slovní zásoba stále nedostatečná, chybuje při skloňování podstatných a přídavných jmen, dost často se ve větách objevují agramatismy a ruská slovíčka. Nerozumí složitějším zadáním a odborným názvům, často potřebuje pomoc spolužáka při plnění jednotlivých úkolů. Žák Potřebuje prohloubit slovní zásobu a také si osvojit specifickou slovní zásobu používanou v naukách a odborných předmětech.

Nápověda
  • rozvoj aktivní a pasivní slovní zásoby ve vyučovacích předmětech (výběr pojmů k probíranému tématu, žák si vytváří vlastní slovníček pojmů)
  • zapojit žáka do mimoškolních aktivit, ve kterých projevuje zájem a talent
  • podpora komunikace žáka ve výuce
  • podpora žáka prostřednictvím „buddyho“ 
Nápověda
  • individualizace zadávání a kontroly plnění úkolů
  • výuka češtiny pro cizince – intenzivní kurz v rámci Centra na podporu integrace cizinců 
  • stanovení zodpovědné osoby (žáka), který bude plnit funkci „buddyho“
Nápověda
  • redukce učiva, rozložení učiva na menší celky, práce s jednotnými a stálými instrukcemi: přečti, ukaž…
  • využití vizualizace a názornosti při vysvětlování nové látky (obrázky, grafy)
  • pravidelná kontrola porozumění obsahu a zadání, volba otevřených otázek při kontrole
  • vedení vlastního slovníčku a rozšíření slovníčku dle jednotlivých předmětů, využívání tematických myšlenkových map při rozvíjení slovní zásoby
  • podpora četby dětských knížek a textů, výběr neznámých slovíček, převyprávění textů, nedokončené povídky
  • skupinová a individuální činnost s žákem, společné projekty se spolužáky


Nápověda
  • umístění žáka co nejblíže k učiteli
  • výběr patrona „buddyho“, který sedí s žákem
Nápověda

Slovní hodnocení v předmětech: ČJ, Člověk a jeho svět.

Hodnotíme pokrok, motivaci a zapojení do individuálních a skupinových činností.

Sledujeme obohacení slovní zásoby během 3 měsíců, ověřujeme prostřednictvím rozhovoru nebo využitím tematických myšlenkových map, krátkých esejů na dané téma, sledujeme také samostatnost při plnění úkolů.

Nápověda
  • výběr vhodné učebnice češtiny jako cizího jazyka, pracovní listy
  • výběr dětských knížek a textů
  • gramatické tabulky, slovníky, obrázkové slovníky, didaktické hry na rozvoj slovní zásoby
  • e-learningové programy, aplikace do mobilu 
Nápověda
  • Volit metody výkladu spojené s vizualizací a možností praktické aplikace. 
  • Práce s jednotnými a stálými instrukcemi (přečti, ukaž na mapě, doplň).
  • Zajištění pomůcek vycházejících z potřeb žáka s OMJ – např. individuální pracovní materiály.
Nápověda
  • domácí využití pracovních listů, internetových aplikací 
  • pravidelná konzultace s rodiči ohledně pokroků žáka
  • domluva doučování „tutora“ doma
  • pravidelná docházka do CPIC
Nápověda
  • patron „buddy“
Nápověda
  • v rámci pravidelného vyhodnocení nastavené strategie dochází k úspěšnému naplnění dílčích cílů, s žákem se i nadále bude pracovat v rámci PLPP, není třeba žáka doporučovat k odbornému vyšetření
Vyplnili jste všechny údaje. Nyní si můžete stáhnout kompletní dokument.
Potřebujete poradit?
Napište nám.