Podívejte se, jak může vypadat individuální vzdělávací plán pro žáka se speciálními vzdělávacími potřebami. V tomto případě se jedná o žáka s lehkým mentálním postižením.
PPP a SPC
Dítě s lehkým mentálním postižením, individuální integrace.
Dítě se na podmínky MŠ adaptovalo bez problémů. Neobratnost při pohybových hrách, jemná a hrubá motorika jsou celkově opožděné. Slovní zásoba chudá, opakuje slova, má problém pojmenovat jednoduché obrázky. Nedokáže se delší dobu soustředit, nevydrží u jedné činnosti. Problémy s osobní hygienou, stolováním. Hraje si samo, nedokáže navázat kontakt s ostatními dětmi, spolupracovat. Nesamostatnost při činnostech, vyžaduje podporu učitelky.
Komplexně rozvíjet celkovou osobnost dítěte, působit na rozvoj všech složek psychomotorického vývoje:
ŠVP školy
Využít principy strukturovaného učení (strukturalizace, vizualizace, individualizace)
1. Podpora rozvoje jemné motoriky
- trhání papíru na malé kousky, trhání podle předkreslené čáry
- mačkání papíru do malých kuliček, v dlani, v prstech
- skládání papíru, stříhání papíru
- modelování z plastelíny
- navlékání korálků, těstovin, papírových ruliček
- vkládání do lahviček, nádob
- stavění z kostek a konstruování ze stavebnic
- rozvoj manipulačních činností s hračkami, předměty denní potřeby (hrníček, příbor, hřeben, kartáček na zuby)
2. Rozvoj grafomotoriky
- nácvik správného držení těla při sezení, správný úchop tužky
- upevňování orientace na ploše papíru – práce s razítky
- obkreslování vzoru
- podpora kresby na velkém formátu
3. Rozvoj zrakového vnímání
- poznávání obrázků (známé předměty denní potřeby, zvířata, činnosti)
- přiřazování stejných obrázků
- poznávání základních a doplňkových barev (poznávání, přiřazování, třídění)
- skládání půlených obrázků
- spojování dvou dílů v celek, puzzle do 4–6 obrázků
4. Rozvoj sluchového vnímání
- poslouchání zvuků z běžného života, určování zvuků v přírodě
- rozlišování zvuků (dřevěné zvukové pexeso)
- naslouchání písničce, pohádce
5. Rozvoj řeči a komunikace
- podporování a navazování kontaktů s dětmi a dospělými
- podporování jednoduchých dovedností a vyjádření vlastní potřeby (pozdravit, poděkovat, poprosit…)
- gymnastika mluvidel (procvičování jazyka)
- dechová cvičení (foukání do flétničky, píšťalky, brčkem do vody, rozfoukávání barev, foukadla, bublifuk)
- prohlížení dětských obrázkových knih a časopisů se slovním komentářem dospělého
- obrázkové čtení, doplňování slov
- dětská říkadla s pohybem, dotykem
6. Rozvoj vědomostí
- rozvoj časové orientace v denním obrázkovém režimu
- rozlišování časového údaje – roční období
- získávání základních znalostí o světě kolem nás
- posilování pravolevé orientace
- rozlišování velikosti (řazení předmětů podle velikosti, vkládací kelímky)
- seskupování a řazení předmětů nebo obrázků do skupin podle dané vlastnosti (barva, tvar, velikost, způsob užití)
- nenásilně prodlužovat dobu koncentrace (střídání činností, možnost odpočinku)
- nepřerušovat, pokud je zabráno do činnosti
- střídat pohybovou aktivitu s řízenou pracovní činností a relaxačním uvolněním (chvíli pracovat, pak si jít zaběhat, vyskákat se, poté si jít odpočinout na relaxační polštář a opět jít pracovat)
- odpočívat v relaxačním koutku
- vést ke hraní vždy s jednou hračkou, ostatní mít uklizené (podle možností), aby je nevidělo a nelákaly ho
- pozorování – záznam – záznamový arch
- portfolio
- pracovní listy
- manipulační pomůcky pro podporu pozornosti (mačkací míčky)
- pomůcky pro relaxaci (relaxační vak, koberec)
- trojhranné pastelky
- úzká spolupráce rodiny s MŠ, pravidelná konzultace 1x měsíčně (podle dohody)
- sjednotit pravidla, požadavky, systém odměn, dílčí cíle – na co se momentálně zaměřit, co trénovat a rozvíjet
- poskytnout rodičům pracovní listy k práci doma, ukázka možnosti práce
Řešíte problémy spojené se společným vzděláváním? Napište svůj dotaz naší metodičce Mgr. Rumyaně Georgievě, Ph.D. Využijeme všech našich kapacit, abychom Vám pomohli.