logo
logo
Nastavování pravidel komunikace a spolupráce školy a rodiny

Nastavování pravidel komunikace a spolupráce školy a rodiny

12.01.2020
Mariana Chytilová
Učitel/učitelka
Třídní učitel/ka
Děti, učitelé i rodiče se potřebují při vzájemné komunikaci cítit bezpečně. Pocitu bezpečí dosáhnete nastavením srozumitelných pravidel. Smysluplná a pro všechny závazná pravidla vám pomáhají cítit jistotu, že víte, co se od vás očekává, co můžete očekávat od ostatních, a že víte, jak postupovat, když se vám něco nelíbí.
Obrázek článku

Ilustrační foto | FOTO: APIV B


Základním principem, na kterém můžete vystavět pravidla vzájemné komunikace, je společný zájem na nejlepším fungování a maximálních možných výsledcích dítěte. Spolupráce rodičů a učitelů musí vycházet z rovnoprávného vztahu obou stran.



Proces nastavování pravidel komunikace školy a rodiny musí začít už před nástupem dítěte do školy a pak vždy na začátku každého školního roku. Je dobré, aby první setkání školy s rodiči i budoucím žákem proběhlo ještě před nástupem dítěte do školy. Účelem takového setkání je poznat se navzájem, navázat přátelský, otevřený vztah, získat důležité informace o dítěti, zjistit vzájemná očekávání a společně s rodiči vytvářet pravidla vzájemné spolupráce a komunikace. [1]



Na co se můžete zeptat rodičů ještě před vstupem jejich dítěte do 1. třídy? [2]


  • Co byste chtěli, aby se vaše dítě v průběhu tohoto školního roku naučilo?
  • Jaké činnosti děláte společně s dítětem nejraději?
  • Má vaše dítě nějakou zkušenost, o které bych jako učitel měl vědět?
  • Na co jste u svého dítěte nejvíce pyšní?
  • Jaké jsou oblíbené hry a aktivity vašeho dítěte?
  • Jak se vaše dítě chová, když je rozrušené, a jak nejlépe s ním v takové situaci jednat?
  • Co dalšího bychom měli o vašem dítěti vědět?
  • Jakým způsobem byste se chtěli zapojit do aktivit ve třídě a ve škole?
  • Jaká jsou vaše očekávání směrem ke škole, výuce, třídnímu učiteli?




Proč by měla být následná komunikace s rodiči pravidelná?


Zabráníte tak tomu, že se rodiče od školy dozvědí jen nepříjemné informace v okamžiku, kdy nastane problém [3]. Z rodičů se tak nestanou pouze obránci dítěte, z vás není jen zvěstovatel špatných zpráv. Škola se na druhou stranu může dozvědět o tom, co se děje u dítěte doma, aby mohla případně reagovat.



Proč by měla být následná komunikace s rodiči transparentní?


Rodiče by měli vědět, na koho se mohou se svými dotazy a informacemi obracet.


Dokumenty a informace ze strany školy by měly být snadno dohledatelné. [3]



Jak pravidla komunikace s rodiči co nejlépe nastavit a vysvětlit? [4]



Očekávání a potřeby


  • Vyjasněte si očekávání a potřeby. Konkrétně a v klidu (všechno není jasné a samozřejmé). Ideální jsou k tomu rodičovské schůzky na začátku roku.
  • Některým očekáváním a potřebám rodičů můžete vyhovět, jiným ne, a to i z důvodů plnění školního vzdělávacího plánu, řádu školy, interních pravidel, vašeho objemu času, vašeho rozsahu aktivit (například s dětmi na školy v přírodě nejezdíte) apod. Je vhodné si vše vyjasnit hned na začátku.


Dohoda mezi rodiči a školou


  • Vytvořte a podepište dohodu s rodiči. Hned na začátku školního roku.


Vytvoření pravidel


  • Pravidla formulujte srozumitelně, přívětivě a konkrétně.
  • Napište, co se má dělat, nikoli co se dělat nemá. A jedna A4 stačí.


Diskuse a vysvětlení


  • Na diskusi a vysvětlení pravidel si nechte dost času.
  • Nevynechejte ani postupy pro řešení možných problémů.


Na koho se obracet


  • Vytvořte přehlednou strukturu toho, kdo je za co zodpovědný a koho kvůli čemu kontaktovat.


Konzultační hodiny


  • Kdy jsou?
  • Kam je možné přijít?
  • Jak je možné si domluvit schůzku?


Vzájemné informování


Za jaké situace informuje škola rodiče a naopak?



Vědí rodiče, na koho se můžou obrátit v případě, že:



    • je jejich dítě nemocné?
    • chtějí poznat prostředí školy?
    • se chtějí zapojit do výuky?
    • by rádi sdělili nějaké nápady nebo poskytli zpětnou vazbu?
    • nejsou spokojeni s tím, jakým způsobem s nimi komunikujete?
    • potřebují vysvětlit něco ze školního řádu?
    • mají podezření, že je jejich dítě obětí šikany?
    • chtějí škole věnovat sponzorský dar?
    • rádi by měli možnost sledovat průběh školního dne (dokumentace práce, informace na internetu, elektronická žákovská knížka)?  



Nastavení pravidel při osobních konzultacích: Jak vést složitá jednání s rodiči? [5]


  1. Pečlivě si připravte fakta a argumenty. Ujasněte si s rodiči předem obsah schůzky.
  2. Setkání naplánujte na dobu, která rodičům vyhovuje.

    • Nabídněte jim více termínů.


  1. Vyberte vhodný prostor pro jednání a klidnou atmosféru.



    • Nabídněte rodičům i dítěti (a dalším účastníkům) občerstvení.
    • Buďte laskaví a usměvaví. Přispěje to ke snížení napětí.


  1. Stanovte si jasný časový rámec.
  2. Dejte rodičům prostor k jejich vyjádření, zhodnocení situace, postřehům.
  3. Představte svůj úhel pohledu.



    • Udržte si nadhled.
    • Nejprve vyjádřete pozitiva (úspěchy, pokroky, silné stránky).
    • Poté sdělte informace o tom, co se nedaří (neúspěch, problém, slabé stránky).


  1. Dejte prostor pro diskusi.



    • Zaměřte se na to, aby všichni (učitel, rodič i žák) měli stejný časový prostor pro své sdělení.
    • Rodič i žák jsou vašimi partnery v rozhovoru. Mluvte s nimi klidně a s respektem.


  1. Navrhněte konkrétní krok vedoucí ke zlepšení.



    • Před koncem setkání se domluvte na tom, jak budete pokračovat a jaké konkrétní kroky podniknete.


  1. Spolupracujte s výchovným poradcem a třídním učitelem.
  2. Ze setkání udělejte zápis.




Rodiče i škola mají společný cíl – dobro dítěte. Vytvořením pravidel vzájemné komunikace ukazují hned od počátku, že se chtějí společně domluvit. Společnou dohodou dávají najevo partnerství a vytvořenými pravidly získávají nástroj, jak o vzájemný vztah a o svěřené dítě pečovat.




Příloha 1: Dohoda mezi rodinou a školou



Zdroje:


[1] Křemenová, J. (2015). Učí se celá škola: Spolupráce a komunikace s rodiči. Fakta, s. r. o. Žďár nad Sázavou, s. 5


[2] Křemenová, J. (2015). Učí se celá škola: Spolupráce a komunikace s rodiči. Fakta, s. r.o. Žďár nad Sázavou, s. 5


[3] Felcmanová, A. (2013). Rodiče  nečekaní spojenci: jak rozvíjet partnerský dialog mezi školou a rodinou. Člověk v tísni, vzdělávací program Varianty, Praha, s. 23. ISBN 978-80-87456-45-3.


[4] Felcmanová, A. (2013). Rodiče  nečekaní spojenci: jak rozvíjet partnerský dialog mezi školou a rodinou. Člověk v tísni, vzdělávací program Varianty, Praha. ISBN 978-80-87456-45-3.


[5] srov. Felcmanová, A. (2013). Rodiče  nečekaní spojenci: jak rozvíjet partnerský dialog mezi školou a rodinou. Člověk v tísni, vzdělávací program Varianty, Praha, s. 41. ISBN 978-80-87456-45-3. a Křemenová, J. (2015). Učí se celá škola: Spolupráce a komunikace s rodiči. Fakta, s.r.o. Žďár nad Sázavou, s. 9

Mohlo by Vás zajímat

Každý konflikt řešíme s dětmi i rodiči: dobrá praxe ze ZŠ Kojetín

Základní škola Kojetín, Svatopluka Čecha 586 je základní školou s devíti ročníky, vyučovanými v osmi třídách a přípravnou třídou. Škola čelí specifické výzvě, jelikož většina žáků pochází ze sociálně znevýhodněného a nepodnětného prostředí. Ředitel Jiří Isakidis se snaží o odstranění předsudků a bariér, s jakými se škola potýká, a otevřeně sdílí své úsilí v rozhovoru se speciální pedagožkou, lektorkou a redaktorkou Martou Kozdas.

VIDEO: Schůzka s rodiči – pravidla, tipy i postřehy z praxe

Dobré vztahy s rodiči mohou učiteli velmi usnadnit práci a zajistit maximální přínos pro žáka. Od začátku je ale potřeba si pro ně stanovit jasná pravidla, a to i pro domlouvání a vedení schůzek. Příkladem může být zásada, že se na vás rodiče budou moci obracet jen v pracovních hodinách a netelefonovat třeba o víkendu.

Efektivní komunikace a spolupráce mezi učitelem a rodiči

Každý vztah potřebuje péči a zájem obou stran, aby fungoval. Efektivní komunikace a spolupráce mezi učitelem a rodiči může fungovat i ve vaší škole, když se necháte inspirovat našimi tipy pro třídní schůzky a sebehodnocení.

Zobrazit další články